Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

8. Mijlpalen

1835 Inhuldiging van spoorlijn Brussel - Mechelen. Eerste trein op het Europese continent.
1870 De Staat beheert 863 km spoorlijnen. Privébedrijven exploiteren 2.231 km.
1912 Het net van de Staatsspoorwegen is 4.786 km lang. Er zijn nog 275 km in privébezit.
1926 Oprichting van de NMBS.
1931 NMBS zet de eerste metalen rijtuigen op het spoor. Het interieur was ontworpen door de befaamde Belgische ontwerper en kunstenaar Henry Van de Velde.
1932 Eerste proef met lichtseinen tussen Charleroi en Namen.
1933 De doorgaande automatische luchtdrukrem op goederenwagens wordt veralgemeend. Het beroep van remmer – er waren er ongeveer drieduizend – verdwijnt.
1935 Elektrische treinen tussen Antwerpen en Brussel.
1938 Het  krachtige type 12, de Atlantic, doet zijn intrede en vestigt een jaar later een snelheidsrecord voor stoomlocomotieven. In 57 minuten snelt de Atlantic van Brussel naar Oostende met een gemiddelde snelheid van 121 km/u. Er wordt een topsnelheid van 165 km gehaald.
1945 Einde van de Tweede Wereldoorlog. Het spoorwegnet bevindt zich in een desastreuze toestand.
1948 Het NMBS-netwerk is met een lengte van 5.034 km het dichtste ter wereld.
1956 In het internationale verkeer wordt de derde klas afgeschaft. Ook in het binnenlandse verkeer, waar de eerste klas werd afgeschaft op 1 juli 1952, spreekt men nu van eerste en tweede klas, in plaats van tweede en derde.
1956 NMBS introduceert eerste auto(slaap)trein op het Europese vasteland.
1957 Introductie van snelle en comfortabele Trans Europ Express (TEE).
1963 Op 9 september is de verbinding Brussel - Parijs volledig elektrisch.
1965 De container doet zijn intrede in het goederenvervoer.
1966 NMBS neemt officieel afscheid van de stoomtractie met een feestelijke rit tussen Aat en Denderleeuw.
1969 In Brussel wordt het eerste intermodale metro- én treinstation Schuman geopend.
1970 De treinen kunnen elektrisch naar de luchthaven Zaventem sporen.
1975 De NMBS pakt uit met formule trein+fiets.
1977 Eerste automatische treinwash.
1984 Invoering van IC/IR-plan. De treinen rijden voortaan klokvast.
1989 De NMBS presenteert haar toekomstplan STAR 21.
1994 Eurostar verbindt Brussel via de Kanaaltunnel met Londen.
1996 Thalys wordt op de rails gezet.
2005 De NMBS wordt gesplitst in de overkoepelende NMBS-Holding, spooroperator NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel.
2009 België voltooit als eerste land in Europa zijn hogesnelheidsnet.
2010 België viert 175 jaar spoorwegen.
2011 Desiro-treinstellen komen op het net. Deze lichtgewichttreinen worden ingezet voor het regionaal personenvervoer.
2014 NMBS en Infrabel worden twee onafhankelijke bedrijven. NMBS-Holding wordt opgeheven.
2015 Lancering van het voorstedelijke S-aanbod in en rond Brussel.

 

Vorige:  7. Stations

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30). Uitzonderlijk gesloten op 30.11.19 en op 17.03.20.

close