175 jaar spoorverbinding tussen Brussel en Londen
1846 - 2021
De 175ste verjaardag van de spoorverbinding tussen Brussel en Londen, via een maritieme verbinding tussen Oostende en Dover.
De eerste keer ...
De veerboot Oostende - Dover: de oproep om te reizen
Tussen 1929 en 1939 was de Pullman-Express in bedrijf tussen Oostende en Keulen. Hij bracht passagiers op de route Londen – Keulen, via Oostende, in ongeveer tien uur ter plaatse.
De TEE Saphir reed van 1957 tot 1979 tussen Oostende, Brussel en Frankfurt, via een route die voorheen werd verzorgd door de Pullman Express Oostende - Keulen. In 1979 werd de trein opgenomen in het InterCity-netwerk. Op 31 mei 1987 werd het EuroCity-netwerk opgericht en werd de Saphir vervangen door de EC-Memling.
Internationaal treinstation Oostende
In 1894 verbond de Ostende-Wien Express Oostende en Brussel met Wenen (Oostenrijk). In de zomer van 1900 werd een verbinding tot stand gebracht met de Orient-Express; de verbinding Amsterdam - Boekarest via Keulen, Wenen en Boedapest. De dienst werd dan ook omgedoopt tot Ostende-Wien Orient-Express.
Van 1896 tot de Tweede Wereld oorlog verzekerde de Compagnie internationale des Wagons-Lits (CIWL) de relatie Parijs – Oostende – Luik – Berlijn - St-Petersburg. Dit was de Nord-Express. De trein ging door negen Pruisische steden, en via Oostende kon de reiziger Londen bereiken via de veerboot naar Dover.
Deze treindienst werd in 1993 opnieuw ingesteld onder de naam Euronight.
De neergang: waarom?
JetFoil, een onbetwistbare aanwinst
De jaren 1990: het begin van het einde
Na verschillende samenwerkingen (met Sealink, Townsend-Thoresen, P&O,… ) veranderde de Regie voor Maritiem Transport (RMT) in 1990 haar scheepskleuren en heette van dan af aan RMT "Oostende-Dover". In 1993 ging zij een partnerschap aan met Sally Line. Deze onderneming besloot haar terminal in Dover over te brengen naar de terminal in de haven van Ramsgate. Dat is het begin van het einde.
- Aan de vooravond haar 150-jarig bestaan verdween de veerboot Oostende - Dover. Op vrijdag 31 december 1993, om 13u30, vertrok de veerboot Prins Filip uit Oostende voor zijn laatste reis naar Dover.