Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

Blauwe vakjes

Rijtuig van Leopold I - 1848
Na de revolutie van 1830 heeft onze jonge natie snel doeltreffende communicatiemiddelen nodig om levensvatbaar te kunnen zijn. De aanleg van een spoorwegnet past perfect binnen dat plaatje. Koning Leopold I steunt het project en al op 5 mei 1835 kon hij de eerste lijn tussen Brussel en Mechelen openen. De eerste melding van een koninklijke berline gaat terug tot in 1841, en is terug te vinden in het verslag dat de minister van Openbare Werken jaarlijks presenteerde aan de Kamer van Volksvertegenwoordigers.
In 1842 en 1848 is er in het verslag sprake van de bouw van twee nieuwe koninklijke berlines, die A2 en A3 worden genoemd. Deze afbeelding toont het drieassige rijtuig A3, dat een technisch meer geavanceerde ophanging heeft.
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Bibliotheekcatalogus
 
Wagons-lits - 1872
Met het inleggen van een eerste slaaptrein in 1872 brengt Luikenaar Georges Nagelmackers een revolutie teweeg in de spoorwegsector. Hij beschikt op dat moment over vijf rijtuigen. Vier jaar later, in 1876 wordt de Compagnie Internationale des Wagons-Lits opgericht met de steun van koning Leopold II. In het Europa van naties en koninkrijken verschilt het omgrenzingsprofiel van land tot land, waardoor reizigers aan de grenzen verplicht moeten overstappen op een andere trein. Georges Nagelmackers heeft de ambitie om zijn reizigers ononderbroken te laten reizen, zonder dat ze onderweg van trein hoeven te wisselen. Hij ontwerpt hiervoor standaardmaterieel dat overal kan rijden en dat indien nodig gesleept wordt door lokale locomotieven. Nagelmackers geeft reizen met de trein, dat tot dan vrij oncomfortabel was, ook meer aanzien door in zijn rijtuigen dezelfde standaarden op vlak van luxe, comfort en service aan te bieden als de luxehotels aan de Rivièra of in de grootsteden. Zijn treinen worden paleizen op wielen.
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie   Bibliotheekcatalogus
 
GCI - 1901
Door de groei van het aantal reizigers introduceren de Staatsspoorwegen in 1888 drieassige rijtuigen met hoge capaciteit (GC: Grande Capacité). Ze hebben 80 zitplaatsen, verdeeld over acht compartimenten, een ongezien aantal voor die tijd.
Een grote nieuwigheid in 1901 is de toevoeging van een zijgang die zich binnenin bevindt. Tot dan kon je enkel langs buiten van compartiment veranderen. Nog een verandering is dat er deuren aan het uiteinde van elk rijtuig worden geplaatst zodat de controleur gemakkelijk van het ene rijtuig naar het andere kan. Een nieuwigheid die het leven van het boordpersoneel zal transformeren. De rijtuigen worden daarom ook GCI-rijtuigen genoemd, wat staat voor Grande Capacité et Intercirculation.
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie   Bibliotheekcatalogus

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30).

close