Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

Bruine vakjes

L'Eléphant – 1835 
De locomotief L’Eléphant maakt deel uit van de eerste bestelling stoomlocomotieven die de Belgische regering bij Robert Stephenson plaatste. Op 5 mei 1835 wordt de eerste Belgische spoorlijn ingehuldigd tussen Brussel en Mechelen. L’Eléphant is een van de drie locomotieven van dit eerste konvooi en de krachtigste van de drie. Hij sleept op zijn eentje 16 wagens met daarin de genodigden, waaronder ook George Stephenson, de vader van Robert en Brits ingenieur, die geldt als de uitvinder van de moderne spoorwegen.
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie   Bibliotheekcatalogus
 
Pays de Waes - 1844
De locomotief Pays de Waes reed op de lijn van Gent naar Antwerpen, een van de eerste lijnen die de Staat in concessie gaf aan een privémaatschappij. De locomotief is een van de negen exemplaren die tussen 1844 en 1846 gebouwd worden in de Brusselse werkplaatsen van ingenieur Gustave De Ridder (1795-1862). De Ridder is een van de twee ingenieurs die de opdracht kregen om een studie te maken voor de aanleg van een spoorweg in België. Hij ontwierp een lichte en economisch voordelige locomotief die op goedkope sporen met een beperkte spoorbreedte (1 145 mm) kon rijden en die goed was aangepast aan lijnen met weinig verkeer. Een soort van buurtspoorwegen avant la lettre eigenlijk.
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie   Bibliotheekcatalogus

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30).

close