Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

Gele vakjes

Reeks 62 - 1961
Het type 212 (dat in 1971 de reeks 62 werd) telt 136 diesellocomotieven die tussen 1961 en ‘66 gebouwd worden. Dit omvangrijke park was het grootste homogene locomotievenpark van NMBS. De locomotieven zijn gebaseerd op het type 205, maar ze zijn minder krachtig. Ze sleepten voornamelijk reizigerstreinen op nog niet geëlektrificeerde lijnen. De motor heeft een vermogen van 1400 pk en haalt een maximumsnelheid van 120 km/u. Dit type diesellocomotief werd gebouwd door La Brugeoise & Nivelles.
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie   Bibliotheekcatalogus
 
Postmotorstel - 1967
Aan het begin van de jaren 1960 wil De Post speciale treinen inzetten om haar voornaamste sorteercentra, die in de omgeving van de grote stations gevestigd zijn, met elkaar te verbinden. Er wordt voor geopteerd om de oude motorstellen uit 1935, die in 1964 uit dienst werden gehaald, om te bouwen naar postmotorstellen. Ze worden daarbij ook herschilderd in postrood. De binneninrichting maakte het mogelijk om onderweg (of vóór het vertrek, aan het perron) te sorteren, terwijl twee derde van de beschikbare ruimte bedoeld was voor de postzakken.
Deze postmotorstellen worden vanaf eind 1967 in dienst genomen. In 1984 stopt men met het sorteren aan boord. De stellen worden dan enkel nog gebruikt om post te vervoeren, tot in 2003 beslist wordt om dat alleen nog over de weg te doen.
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie   Bibliotheekcatalogus
 
Reeks 20 - 1975
Op het einde van de jaren 1960 beslist NMBS krachtige locomotieven aan te kopen die veelzijdig kunnen worden ingezet. Ze plaatst een bestelling voor elektrische eenspanningslocomotieven met een vermogen van 5.150 kW (7.000 pk). Deze locomotieven zijn uitgerust met een elektronische vermogensregeling die gebruikmaakt van thyristoren, wat nieuw was voor die tijd. Deze reeks van 25 locomotieven werd gebouwd in 1975-‘77 en meteen ingezet op de lijn Brussel - Luxemburg. Deze lijn heeft vooral tussen Namen en Luxemburg een erg moeilijk profiel, met een opeenvolging van beklimmingen en afdalingen. De locomotieven van de reeks 20 konden zowel een snelle trein van 17 rijtuigen slepen aan 160 km/u op vlak terrein, als een goederentrein van 1100 t aan 80 km/u op een heuvelachtig en oneffen terrein.
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie   Bibliotheekcatalogus

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30).

close