Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

Groene vakjes

MR Break - 1980
 
Vanaf 1980 beslist NMBS om zich uit te rusten met een ‘nieuwe generatie’ motorstellen die uit eenheden met twee rijtuigen bestaan. Er is zowel aandacht voor de verbetering van het binnencomfort als voor de verbetering van de technische prestaties: ze kunnen tot 160 km/u halen, ze hebben een groter versnellingsvermogen en beschikken over een volledig automatische koppeling.
 
Om tegemoet te komen aan de behoeften die ontstaan zijn door de recente elektrificatie en de geplande verhoging van de snelheid tot 160 km/u op verschillende lijnen van het net, bestelt NMBS 140 stuks die vanaf 1985 verspreid geleverd zullen worden.
 
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie   Bibliotheekcatalogus
 

MS Desiro - 2011

 

De Desiro is een elektrisch motorstel dat NMBS in 2008 bij Siemens AG bestelt. De 305 drieledige motorstellen zijn uitgerust met de allerlaatste veiligheidssystemen. Ze waren met name bestemd om ingezet te worden op het GEN, maar ook op traditionele lijnen, hoofdzakelijk om het gebied rond de grote Belgische steden te bedienen. De Desiro is uitgerust met een verlaagde vloer waardoor fietsers en personen met beperkte mobiliteit gemakkelijker in- en uit kunnen stappen. Binnenin zijn er 32 eersteklas- en 232 tweedeklaszitplaatsen.

 

Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie   Bibliotheekcatalogus

 
M7 - 2020
In 2015 ondertekenden Bombardier Transport en Alstom Transport een raamovereenkomst met NMBS voor de levering van maximaal 1362 M7-dubbeldeksrijtuigen. Deze M7-rijtuigen kunnen zowel worden gebruikt als elektrische motorstellen, als in treinen die gesleept worden door locomotieven. Ze kunnen gecombineerd worden met M6-rijtuigen. De motorstellen, die voornamelijk bestemd zijn voor het InterCity-verkeer, kunnen ook in Nederland, het Groothertogdom Luxemburg en op de Belgische hogesnelheidslijnen rijden. Ze hebben een maximumsnelheid van 200 km/u. Het ontwerp en de binneninrichting zijn gebaseerd op die van de M6-rijtuigen. Ze zijn uitgerust met airco, een gesloten toiletsysteem en informatieschermen. In sommige rijtuigen is er specifiek ruimte voor fietsen en voor personen met beperkte mobiliteit. 
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Bibliotheekcatalogus

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30).

close