Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

Oranje vakjes

MW 608.05 - 1939
In de jaren 1930 experimenteert NMBS met dieselmotorwagens met als doel de exploitatiekosten terug te dringen. De verrassende lijn van de carrosserie van de type 608 zou geïnspireerd zijn op de motorwagens van de Engelse spoorwegmaatschappij Great Western Railway. In 1939 worden er zes exemplaren van dit type geleverd. Ze haalden een maximumsnelheid van 126 km/u. Later werd deze teruggebracht tot 100 km/u. Motorwagen 608.05 is geschilderd in twee tinten groen die gescheiden worden door een zwarte band en beschikt over een tweede- en een derdeklasafdeling. De binneninrichting bestaat uit houten banken. Hij werd in november 1966 uit circulatie gehaald en behoort vandaag tot de erfgoedcollecties van NMBS.
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie   Bibliotheekcatalogus
 
Type 29 - 1945
Na de Tweede Wereldoorlog bestelt de Belgische regering 300 stoomlocomotieven bij verschillende Amerikaanse en Canadese locomotiefbouwers. Twee ingenieurs van NMBS gaan ter plaatse om het project concreet vorm te geven. Eind 1945 worden de Amerikaanse locomotieven van het type 29 geassembleerd gelost in Antwerpen. De Canadese daarentegen komen toe in losse onderdelen. Het type 29 ‘Consolidation’ is aangepast voor gemengd verkeer. De locomotieven kunnen zowel reizigerstreinen van 600 ton aan 90 km/u trekken, als goederentreinen van 1800 ton aan maximaal 60 km/u.
Locomotief 29.013 wordt op 8 februari 1946 in dienst genomen. Op 20 december 1966 om 14.07 uur sleept zij officieel de laatste reizigerstrein op stoom van Aat tot Denderleeuw. Op 2 februari 1967 wordt ze buiten dienst gesteld. De locomotief behoort vandaag tot de erfgoedcollecties van NMBS.
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie  Bibliotheekcatalogus
 
Type 101 - 1949
In 1935 wordt de lijn Brussel - Antwerpen onder spanning geplaatst. Het is het begin van een project dat alle lijnen van NMBS vanuit de hoofdstad moet elektrificeren. De oorlog strooit echter roet in het eten en het project wordt uitgesteld. Na de bevrijding is NMBS op zoek naar een krachtige locomotief die in staat is om zware goederentreinen te slepen, in het bijzonder tussen de haven van Antwerpen en het industriële bekken van Charleroi. NMBS laat zich inspireren door de BB 301 tot 234 van SNCF en bestelt haar eerste 20 elektrische locomotieven bij het duo ACEC/SEM en Baume & Marpent. Ze worden geleverd in 1949. 
In 1971 worden ze hernummerd tot reeks 29. Vier jaar later worden ze door het afnemende goederenverkeer aan de kant gezet. In 1978 worden ze opnieuw ingezet om in maart 1983 definitief uit dienst te worden gehaald. Locomotief 101.012 werd opgenomen in de erfgoedcollecties van NMBS.
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie   Bibliotheekcatalogus

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30).

close