Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

Roze vakjes

Type 18 - 1902
De locomotief type 18, die aan het begin van de 20e eeuw wordt gebouwd, is technologisch gezien een gigantische sprong voorwaarts. Deze machine heeft namelijk een voor die tijd kolossaal vermogen van maar liefst 880 pk, waardoor het konvooien van 375 ton kan trekken aan een gemiddelde snelheid van 95 km/u. Daarom wordt de locomotief aan de kop geplaatst van de internationale treinen die in Oostende vertrekken, zoals die van de Orient-Express.
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie  Bibliotheekcatalogus
 
MR - 1935
In 1935 wordt de eerste geëlektrificeerde lijn ingehuldigd tussen Brussel en Antwerpen. Op deze lijn worden elektrische motorstellen ingezet die bestaan uit vier rijtuigen en die bestemd zijn voor directe en semidirecte verbindingen. De binneninrichting wordt toevertrouwd aan de beroemde Belgische architect en vormgever Henry Van de Velde, die destijds artistiek adviseur bij NMBS was.
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie   Bibliotheekcatalogus
 
M1-rijtuig - 1935
Bij haar oprichting in 1926 erft NMBS een gevarieerd materieelpark met weinig comfortabele houten rijtuigen die een zeer gering veiligheidsniveau hebben. In 1935 bestelt NMBS ultramoderne rijtuigen, de M1. Door hun stalen structuur zijn ze veel robuuster en veiliger dan de houten rijtuigen.
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie   Bibliotheekcatalogus

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30).

close