Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

Stations

Station Schaarbeek

 

Het station Schaarbeek wordt geopend in 1864. Het eerste stationsgebouw is niet veel meer dan een houten huisje dat neergepoot wordt in een landelijke omgeving van Brussel. In 1887 wordt het houten gebouw vervangen door een stenen gebouw in Vlaamse neorenaissancestijl, naar een ontwerp van architect Franz Seulen. Het gaat hier om de linkervleugel van het huidige station. In 1913 worden er plannen gemaakt om het gebouw een heel stuk uit te breiden door de huidige rechtervleugel toe te voegen. Vermoedelijk werden de plannen van deze tweede fase ook getekend door Franz Seulen. Ook de rechtervleugel is in Vlaamse neorenaissancestijl. Door de Eerste Wereldoorlog moest de bouw worden uitgesteld. De nieuwe vleugel dateert daarom van net na de oorlog. Het gebouw wordt op 10 november 1994 bij koninklijk besluit geklasseerd. Sinds 2015 maakt het deel uit van Train World.
 
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie   Bibliotheekcatalogus
 
Station Antwerpen-Centraal
De eerste Antwerpse stations ‘Borgerhout’ en ‘Anwerpen-Oost’ (1854), beiden in de nabijheid van het huidige station, waren gemaakt van hout. Op het einde van de 19e eeuw starten de werken aan het huidige station, dat opgetrokken wordt in eclectische stijl naar een ontwerp van architect Louis Dela Censerie. De glazen overkapping is van de hand van ingenieur Clément Van Bogaert. De werken duren van 1895 tot 1905. Het nieuwe station krijgt de naam ‘Antwerpen-Centraal’. Doorheen de jaren worden er verschillende aanpassingen doorgevoerd. In 1975 wordt het gebouw geklasserd, hoewel het in slechte staat verkeert. Het had nood aan een grondige renovatie, die in 1986 van start gaat. Tussen 1998 en 2007 wordt er een ‘Noord-Zuidtunnel’ gegraven onder de stad om het kopstation te transformeren tot een doorrijstation. Hierdoor kunnen ook hogesnelheidstreinen verder rijden naar Nederland. Nieuwe ruimtes en ondergrondse sporen breiden het station uit.
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie   Bibliotheekcatalogus
 
Station Brussel-Centraal
Het station Brussel-Centraal is een van de laatste grote realisaties van Victor Horta, de emblematische art-nouveau-architect. Het past binnen het ambitieuze project van de Noord-Zuidverbinding, een idee dat al dateert van de 19e eeuw. Victor Horta maakte de eerste plannen voor het station al in 1913, maar de uitvoering van het uiteindelijke ontwerp start pas in 1937. De historische en economische context en het terrein maken van de bouw een complex project. De werken worden afgerond door Maxime Brunfaut, een voormalig leerling van Victor Horta. Deze laatste overleed in 1947, zonder het einde van de werken te hebben meegemaakt.
Pas op 4 oktober 1952 kan koning Boudewijn officieel de Noord-Zuidverbinding openen.
In 1995 wordt het station deels geklasseerd en worden er restauratiewerken uitgevoerd. De tussenverdieping en de toegang tot de perrons worden vergroot en opnieuw ingericht, er wordt een nieuwe toegang geopend naar de Kunstberg en er wordt een koepel toegevoegd om natuurlijke lichtinval te creëren.
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie   Bibliotheekcatalogus
 
Station Luik-Guillemins
In 1864 wordt er een monumentaal station ingehuldigd in de wijk Guillemins. Het station, in Franse neorenaissancestijl, wordt getekend door de architect Lambeau en is geïnspireerd op het station Paris-Est. In tegenstelling tot de Parijse kopstations is Luik-Guillemins echter een doorrijstation. Doorheen de jaren wordt het station uitgebreid om in 1960 uiteindelijk vervangen te worden door een modern gebouw in functionele stijl, dat ontworpen werd door Groupe EGAU.
Vanaf 1987 groeit het idee om Luik te integreren in het Europese hogesnelheidsnet. Om te beantwoorden aan de nieuwe eisen op vlak van veiligheid, snelheid, comfort en intermodaliteit moet overwogen worden het station te verplaatsen en het heruit te vinden. De Spaanse architect en ingenieur Santiago Calatrava werd in 1996 na een internationale wedstrijd aangesteld om de plannen te tekenen. Hij waagt zich aan een structuur in wit beton, met een overkapping in staal en glas. Het station heeft geen traditionele gevel en wordt zo het centrale punt waar de verbindingen tussen hogesnelheidstreinen, binnenlandse treinen, bussen, taxi's en zelfs het autoverkeer omheen worden georganiseerd. De stedenbouwkundige vergunning werd afgeleverd in 2000 en in 2009 vond de opening plaats.
Ontdek meer in onze erfgoeddatabank : Museumcollectie   Bibliotheekcatalogus

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30).

close