Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

Brussel-Centraal en de noord-zuidverbinding: 65ste verjaardag!

Geschreven op in de categorie nieuws

Zaterdag 4 oktober 1952. In de late ochtend, in de grote hal van het nieuwe station van Brussel-Centraal, houdt de jonge Koning Boudewijn een zeer plechtige inhuldiging van de noord-zuidverbinding. Een flashback!

Toespraken, orkest en vlaggen: niets is aan het toeval overgelaten om de betekenis van dit evenement te onderstrepen dat een nieuw tijdperk inluidt in de geschiedenis van het Belgisch spoorverkeer en de internationale betrekkingen via België. Al in het midden van de 19de eeuw ontstond het idee van een verbinding tussen het Noord- en Zuidstation. De werken beginnen uiteindelijk in 1911. Een nieuw tussenstation wordt gecreëerd: Brussel-Centraal, dat gebouwd wordt door de Art Nouveau-architect, Victor Horta. De bouw van deze verbinding verloopt alles behalve makkelijk! De verbinding bestaat gedeeltelijk uit een tunnel en heeft een lengte van 3,5 km. Het is een kolossaal werk dat werd onderbroken tijdens de twee oorlogen en onderworpen was aan politieke veranderingen en budgettaire beperkingen.

In 1937 moet Victor Horta zijn plannen volledig herzien, het traject van de verbinding en het terrein waar het station moet komen, werden ondertussen volledig aangepast. Hij voorziet een station in een sobere en functionele stijl, typisch voor de officiële en internationale architecturen uit die tijd. Horta moet snel met een lager budget op de proppen komen: het marmer wordt vervangen door stucwerk en op de gevel wordt de blauwsteen spaarzaam gebruikt.

In 1945 droeg Horta, dan al 84 jaar, de voltooiing van Brussel-Centraal over aan zijn voormalige leerling Maxime Brunfaut. Zelf zou hij het eindresultaat niet meer zien want de noord-zuidverbinding en het station werden pas in 1952 voltooid. Het station Brussel-Centraal omvat drie niveaus, waarvan twee ondergronds. Het is in 2012 grondig gerenoveerd en uitgebreid. Het is een van de grootste stations in het land, wat het aantal passagiers betreft.

     

Foto boven: Copyright Isopix/Germaine Image

 

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (sluiting loketten om 15:30).

close