Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

Toen de treinen nog rechtopstaand bestuurd werden!

Geschreven op in de categorie wist je dat?

Op 5 mei 1935, dag op dag een eeuw na het ontstaan van de Belgische spoorwegen, huldigde NMBS de eerste geëlektrificeerde spoorlijn tussen Brussel en Antwerpen in.

In de eerste elektrische locomotieven is de stuurpost eerder benepen en, net als bij de stoomlocomotieven, ontworpen om rechtopstaand te besturen. Het besturingspaneel is horizontaal gepositioneerd. Om uit te rusten kan de treinbestuurder op een soort ‘motorzadel’ zitten, maar enkel wanneer de trein stilstaat!

Beetje bij beetje worden deze ‘zitjes’ vervangen door krukjes en nog later door stoelen. Het besturingspaneel wordt ergonomischer en bevat nu een horizontaal en een schuin deel.

Pas in de jaren 1950 wordt de stuurpost echt uitgerust om zittend te sturen. Hoewel hij nog op een klapstoeltje zit, is dit voor de treinbestuurder al veel comfortabeler. Er is voldoende beenruimte en ook alle bedieningstoestellen zijn nu binnen handbereik.

Vandaag is Train World gesloten.

close