Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

Lezing: De grensverleggende Vennbahn

Het Verdrag van Versailles (1919) bracht naast Nieuwe Belgen uit de streek van Eupen-Malmedy ook een nieuwe spoorlijn binnen de landsgrenzen. Dit zorgde voor een uniek moment in de Belgische spoorweggeschiedenis. Reizend tussen Duitse en Belgische haltes brengt Roland Marganne de Vennbahn terug tot leven.

Van het Verdrag van Versailles (1919 – 100 jaar geleden) beweert men dat het de kiemen legde voor de Tweede Wereldbrand, maar het had ook allerlei gevolgen voor België. Het Belgisch grondgebied werd door de aanhechting van de “Oostkantons” 1000 km² groter en bracht ons land nieuwe landgenoten: Duitstaligen uit de streek van Eupen - Sankt Vith en Franstaligen uit Malmedy.  

Honderd jaar geleden werd het Belgisch spoorwegnet uitgebreid met meerdere spoorlijnen, waaronder de Vennbahn (Aachen  – Weismes – Sankt Vith – Troisvierges / Steinebrück). Deze Belgische spoorlijn had een tracé dat afwisselend door Duitsland en België liep en was uniek  in de Belgische spoorweggeschiedenis. Vandaag is de oude bedding van de Vennbahn één van de langste en mooiste fietswegen in Europa die drie landen verbindt.

Hoe werd deze merkwaarde spoorlijn op grensgebied uitgebaat? Wat veranderde er voor reizigers uit de Roetgen, Lammersdorf, Konzen, Monschau en Kalterherberg? Zij namen de trein in een Belgisch station, terwijl hun gemeente nog steeds in Duitsland lag. Hoe werd het reizigers- en goederenvervoer geëxploiteerd op deze unieke “internationale” spoorlijn, die al snel een “paradijs voor smokkelaars” werd? 

Al deze vragen worden beantwoord tijdens deze lezing van Roland Marganne, historicus en lid van de Werkgroep Spoorweggeschiedenis.

De spreker:
Roland Marganne is filoloog en historicus van opleiding. Tijdens zijn loopbaan was hij leerkracht geschiedenis en Grieks en Latijn. In zijn vrije tijd heeft hij een sterke interesse ontwikkeld voor diverse aspecten van de Belgische spoorwegen: de geschiedenis van de instelling, de uitbating van het net, de vele mannen en vrouwen die de treinen deden rijden, maar evenzeer de reizigers die er dagelijks gebruik van maken. Hij publiceerde al regelmatig zijn onderzoekswerk in ‘Het Spoor’, het spoorwegblad van de NMBS-medewerker.

 

Praktisch

  • Wanneer: zaterdag 12 oktober, om 11u
  • Waar: in de Brasserie RN Express, Train World
  • Prijs: inbegrepen in jouw toegangsticket Train World
  • Mogelijkheid om achteraf het museum te bezoeken
  • Duur: 45 minuten (vragenronde niet meegerekend)
  • Reserveren: via kris.vlaeminck@nmbs.be

Koop jouw ticket

 

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30). Uitzonderlijk gesloten van 14/10/19 t.e.m. 21/10/19 en op 17/03/20.

close