In het kader van de tijdelijke expo ‘NMBS, bezet bedrijf. Tussen collaboratie en verzet’ biedt het museum een reeks lezingen aan over de geschiedenis van de Belgische spoorwegen tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Lezingenreeks – NMBS, bezet bedrijf

Alle leeftijdenActiviteit
9-11-25: De Belgische Spoorwegen onder Bezetting, door Nico Wouters.
- Tijdens de Tweede Wereldoorlog blijven de treinen rijden. NMBS – op dat moment de grootste openbare dienstverlener van België – staat in voor de bevoorrading van grondstoffen, materialen en voedsel. Bijgevolg heeft NMBS het lot van de Belgische bevolking en industrie in handen.
Oorlogshistoricus en directeur van CegeSoma Nico Wouters analyseert voor ons de samenwerking van NMBS met de Duitse bezetter. Hij publiceerde het boek Bezet Bedrijf. De oorlogsgeschiedenis van de NMBS en is commissaris van de expo NMBS, Bezet Bedrijf. Tussen collaboratie en verzet.
15-11-25: Het Twintigste Konvooi, door Laurence Schram van Kazerne Dossin.
- Het twintigtste transport is ongetwijfeld het bekendste deportatietransport vanwege de aanval door drie jonge verzetsstrijders. Maar ook de voorbereiding, de samenstelling en het lot bij aankomst in Auschwitz-Birkenau maken het tot een uitzonderlijk transport.
Laurence Schram, doctor in de geschiedenis en medewerker bij Kazerne Dossin brengt het relaas van dit transport.
1-03-26: De Spooktrein van september 1944, door Dimitri Roden van UGent/CegeSoma.
- In het voorjaar van 1944 zitten de strafinrichtingen in bezet België overvol met politieke gevangenen en verzetsstrijders. Om te voorkomen dat zij bij de bevrijding opnieuw in actie zouden komen, organiseert de Duitse bezetter op haastige wijze een reeks grootschalige deportaties naar de kampen in het Reich.
Historicus Dimitri Roden (UGent / CegeSoma – Rijksarchief) plaatst deze gebeurtenissen in hun historische context en schenkt ook aandacht aan de spooktrein – een konvooi dat nooit zijn eindbestemming bereikte.
15-03-26: Schade en herstel van de Belgische spoorwegen tijdens de Tweede Wereldoorlog, door Louis Gillieaux.
- Vanaf mei 1940 is NMBS slachtoffer van de Duitse Blitzkrieg. De spoorweginfrastructuur van het bedrijf wordt verwoest en ook het rollend materieel heeft het zwaar te verduren. Verzetsacties en geallieerde bombardementen zorgen voor bijkomende schade. Toch wordt het materieelpark opnieuw samengesteld — met hulp van de geallieerden, maar ook op onverwachte en vandaag de dag weinig bekende manieren. Louis Gillieaux, een gepassioneerd liefhebber en onderzoeker van spoorweggeschiedenis, vertelt je alles over deze bijzonder periode in de geschiedenis van de spoorwegen.
26-04-26: Verzetsdaden van het spoorwegpersoneel. Regio Mechelen tijdens de Tweede Wereldoorlog, door Paul Jacops.
- Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Mechelen met zijn centrale werkplaats een zwaartepunt in het laten functioneren van de spoorweg. Het is niet verwonderlijk dat in de centrale werkplaats en het vormingsstations Muizen met zijn locomotiefdepot een grote groep verzetsstrijders sabotageacties uitvoerden om het treinverkeer zo veel mogelijk te storen.
Praktische informatie
Wanneer
- 9-11-25: De Belgische Spoorwegen onder Bezetting, door Nico Wouters. Om 11:00 uur in het Nederlands en om 14:30 uur in het Frans.
- 15-11-25: Het Twintigste Konvooi, door Laurence Schram van Kazerne Dossin. Om 11:00 uur in het Nederlands en om 14:30 uur in het Frans.
- 1-03-26: De Spooktrein van september 1944, door Dimitri Roden van UGent/CegeSoma. Om 11.00 uur in het Nederlands en om 14.30 uur in het Frans.
- 15-03-26: Schade en herstel van de Belgische spoorwegen tijdens de Tweede Wereldoorlog, door Louis Gillieaux. Om 11.00 uur in het Frans en om 14.30 uur in het Nederlands.
- 26-04-26: Verzetsdaden van het spoorwegpersoneel. Regio Mechelen tijdens de Tweede Wereldoorlog, door Paul Jacops. Om 11.00 uur in het Nederlands en om 14.30 uur in het Frans.
Waar
Train World, Prinses Elisabethplein 5, 1030 Schaarbeek
De lezing gaat door in de Zaal Land van Waes
Prijs
€ 5 toegangsbewijs voor de lezing alleen zonder toegang tot het museum;
€ 15 toegangsbewijs voor de lezing, met de mogelijkheid om het museum voor of na de lezing te bezoeken.
We aanvaarden Article 27 en Vakantieparticipatie. Wil je je inschrijven voor deze lezing met één van deze twee tarieven? Contacteer ons dan per mail via info@trainworld.be
Duur
45 minuten (exclusief vragen)

