Zijn stijl: persoonlijk maar gekleurd door de tijdsgeest
In zijn stijl schemert zijn achtergrond als architect door: hij heeft een voorkeur voor de uitbeelding van gebouwen. Hij werkt het liefst met gouache op papier en gebruikt enkel foto's als de klant er expliciet om vraagt, omdat volgens hem "foto's niet genoeg raken".
Capouillard zelf definieert zijn stijl als persoonlijk en niet direct beïnvloed door anderen. Zijn vroege spoorwegposters bevatten echter duidelijke verwijzingen naar de humoristische personages van
Raymond Savignac, een beroemde Franse afficheontwerper van dezelfde generatie. Zijn latere werk met lege landschappen, een beperkt aantal kleurvlakken en een uitgesproken schaduwwerking doet denken aan het werk van
Guy Georget, een andere Franse affichekunstenaar uit die tijd, die onder andere reclame voor Air France maakt.
NMBS, een goede klant
Wanneer Gaston Bogaert in 1955 voor eigen rekening begint te werken, wordt NMBS een van zijn belangrijke klanten.
Na enkele peilingen op het einde van de jaren 1950, beseft NMBS dat het grote publiek niet op de hoogte is van haar speciale tarieven. Om dit te verhelpen start ze in 1955 een grote reclamecampagne die zich richt op de verschillende toeristische abonnementen. En het werkt ... de verkoop stijgt! Een van de ontwerpers van deze reclameaffiches is niemand minder dan Capouillard.
NMBS doet ook een beroep op hem om de naamsbekendheid van de TEE Saphir te vergroten bij zowel het Belgische als het Britse publiek (1959-‘60). Ook maakt hij affiches voor de autoslaaptrein, die in 1956 gelanceerd wordt.
Ontdek hier enkele van zijn affiches voor NMBS.