Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

Ontdek Train World in 3D

Het elektrisch motorstel - 1935

Op 5 mei 1935, dag op dag een eeuw na het ontstaan van de Belgische spoorwegen, werd de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in gebruik genomen, tussen Brussel en Antwerpen.

Twaalf elektrische motorstellen reden met 120 km per uur tussen de twee steden. Ze hadden zo’n succes dat hun aantal al snel verdubbelde.

Elk motorstel had vier rijtuigen waarvan de twee aan de uiteinden een stuurpost hadden. Hier zien we een koprijtuig van zo’n elektrisch motorstel.

De nieuwe trein maakte meteen veel indruk met zijn blauwe en beige geschilderde kast, zijn vloeiende lijnen en verzorgde afwerking. De folders uit die tijd prezen de ‘comfortabele en moderne rijtuigen, die van de reis een ontspannen moment maken’.
Het interieur werd toevertrouwd aan de beroemde Belgische architect en ontwerper Henry van de Velde, destijds artistiek adviseur bij de NMBS.

Gids, Quentin Debbaudt, vertelt over de MS-35

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30).

close