Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

De Ferry-Boats Zeebrugge-Harwich

Honderd jaar geleden, op 24 april 1924, werd de veerdienst met ferry-boats in gebruik genomen. Zoals het woord al aangeeft wilde men met deze veerdienst alle voordelen van het spoor koppelen aan het transport over zee. Concreet werden er spoorrails op de dekken van de boten gelegd. Op deze manier konden de wagens met goederen direct de boot worden opgereden. De goederen hoefden dus niet te worden overgeladen, wat voor de verzender tijdswinst betekende, en wat ook het risico op schade aan de goederen verkleinde.  ►Lees er meer over op onze historische fiche.

In 1930 werden drie stoommotorwagens type 500 geleverd aan de NMBS. Ze waren gebouwd door het Britse Sentinel Waggon Works Ltd. Op deze foto zien we hoe motorwagen 500.01 ontscheept wordt van de ferry uit Groot-Brittannië.

• 1930 - fotocollectie NMBS - Z00693

Dit is de inschepingsplaats van goederenwagens met bestemming Groot-Brittannië. Ze werd in gebruik genomen op 24 april 1924 en uitgebaat door de Société belgo-anglaise des Ferry-Boats'.

• Schaalmodel NMBS - 2624

Een koelwagen is een geïsoleerde wagen met eventueel een koelingsysteem om (etens)waren die snel bederven te vervoeren. Deze wagen werd door de Société Belgo-Anglaise des Ferry-Boats gebruikt voor het transport van goederen naar Groot-Brittannië via de ferry.

• Schaalmodel NMBS - 7617

Gesloten wagen voor Ferry-Boats

• Collectie NMBS

Personeelsleden verankeren de goederenwagens voor de overtocht aan het bovendek.

• Collectie NMBS - K00609

Veerboot bij de containerterminal in Zeebrugge.

• Collectie NMBS - K00609

 

 

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30).

close