Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

Stations vol bloemen

Met de lente voor de deur is het tijd voor een bijzonder onderwerp in de kijker, namelijk ... bloemen. Maar wat hebben bloemen te maken met de spoorwegen? We komen er alles over te weten in het prachtige artikel : “Spoorlandschappen VIII: De landelijke stations” van Joseph Delmelle. Wij doken in onze collectie en selecteerden een aantal foto's die perfect illustreren wat hij bedoelt. Veel lees plezier!

 

Spoorwegbediende en diens echtgenote tussen de bloemen.
Station Nossegem, collectie foto NMBS.

Stations vol bloemen

Er was een tijd dat de stations een thuishaven waren voor dieren en planten. Dat was toen de stationschef nog in het station woonde. Met de hulp van zijn vrouw en werknemers wilde hij namelijk zijn werkplek - die dus ook zijn thuis was - opfleuren. Een moestuin of bloemperken naast het station, scharrelende kippen op de sporen, een duiventil tegen het stationsgebouw, of een klaterende fontein ... Het was allemaal doodgewoon in die tijd.
Het station vormde een betoverende plek dankzij die persoonlijke initiatieven. Maar niet alleen daardoor ...

In het begin van de 20e eeuw wilde de Compagnie du Nord-Belge - die de Maaslijn exploiteerde - haar stations zoveel mogelijk opfleuren met bloemen. Ze moedigde het personeel aan om te zaaien en te planten door subsidies toe te kennen voor de aankoop van bloemzaden, door plantenstokken ter beschikking te stellen en door tuinbouwbedrijven en plantenkwekers in te schakelen. In 1906 volgden de Belgische Staatsspoorwegen dit voorbeeld en begonnen zij op hun beurt hun perrons en stationsomgevingen op te fleuren.

De bloemengekte sloeg helemaal toe met de Wereldtentoonstelling in Brussel in 1910. De belangrijke toeristische vereniging Touring* wou dat de toeristen die de Wereldtentoonstelling kwamen bezoeken hun hele reis lang prachtige landschappen konden bewonderen. Met de toestemming van de Staatsspoorwegen organiseerde Touring een wedstrijd waarmee mooie geldprijzen gewonnen konden worden. Dit initiatief werd voortgezet na de oprichting van NMBS (1926) en zou ook een sterke boost krijgen met de festiviteiten voor de 100e verjaardag van de Belgische Spoorwegen, gevolgd door de Wereldtentoonstelling op de Heizel in 1958. Hiervoor kreeg NMBS de hulp van de ‘Société Royale d’Horticulture et de Botanique de Gand’. Kleine anekdote: in de Centrale Werkplaats van Gentbrugge stonden - naast rollend materieel - ook serres waar planten werden gekweekt om de Belgische stations te verfraaien.

Gedurende al deze jaren werden prijzen uitgereikt aan de verdienstelijkste spoortuiniers (financiële voordelen en diploma's). In slechts enkele jaren tijd leidde dit tot een aantal opmerkelijke bloemencreaties in onze Belgische stations.

Maar oordeel vooral zelf!

 

 

(*) : Société royale du Touring club van België

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30).

close