Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

EXPO "Van schets tot trein"

Vanaf 19 september 2024

 

Dompel jezelf onder in de grafische wereld van de trein.

Deze nieuwe tentoonstelling belicht het werk van enkele van de grootste kunstenaars die in hun tijd de schoonheid van de trein in hun werk hebben uitgedrukt: Victor Horta, Henry van de Velde, Paul Delvaux, Franquin, Santiago Calatrava, François Schuiten en vele anderen.
Bij deze gelegenheid worden originele tekeningen van Victor Horta met betrekking tot zijn werk aan het station Brussel-Centraal voor het eerst aan het publiek tentoongesteld. Rijtuigen uit de jaren 1930, ontworpen door Henry van de Velde, zijn speciaal voor deze gelegenheid gerestaureerd en worden exclusief tentoongesteld.
Tijdens de tentoonstelling zullen bezoekers op tekentafels en schildersezels enkele van onze mooiste treinen of een selectie van opmerkelijke of ongewone voorwerpen uit de collecties van NMBS leren tekenen. Zo kun je zelf het plezier ervaren dat deze grote kunstenaars voelden toen ze in contact kwamen met de treinwereld.
Tot in september! In de tussentijd is hier een voorproefje van wat je kunt verwachten...

MS35-motorstel 1935, het eerste elektrische NMBS-materieel (1935). Na restauratie.

Het treinstel uit 1935 was het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de ingenieurs van NMBS en Henry van de Velde, die sinds 1932 de artistieke adviseur van het bedrijf was. De ontwerper tekende het houtwerk, de stoelen, de verlichting, het ijzerwerk, het sanitair en andere details.

K1-rijtuig, na restauratie.

De K 1-rijtuigen waren reizigersrijtuigen voor de directe binnenlandse dienst. Er werden één prototype en 502 reeksrijtuigen gebouwd, de tweede grootste reeks metalen rijtuigen die NMBS in de periode 1930-‘39 bestelde.

Interieur K1-rijtuig, voor restauratie.
Het interieur van de K1-rijtuigen werd ontworpen met het advies van architect Henry van de Velde, de toenmalige artistieke adviseur van NMBS. De zitplaatsen in de rijtuigen AB en B bestonden uit bankjes met armleuningen, bekleed met blauw gestreept fluweel in de eerste klas en beige gestreept fluweel in de tweede klas.

Interieur K1-rijtuig, voor restauratie.

 

Speciale uitgave in het kader van deze tentoonstelling:

VICTOR HORTA, HENRY VAN DE VELDE
Spoorwegen, wegen die kruisen

Tijdens de eerste helft van de 20e eeuw waren Victor Horta en Henry van de Velde de twee grootste Belgische architecten van de art nouveau. Maar ze werkten ook voor de Belgische spoorwegen. Horta heeft zich zo meer dan 30 jaar bezig gehouden met het ontwerp van het station Brussel-Centraal, al zal hij de realisatie ervan nooit zelf meemaken. Aan de hand van ongeziene en onuitgegeven archiefstukken volgen we de ontwikkeling en het moeilijke proces van dit project, dat niet minder dan 3 verschillende ontwerpen zal kennen.
In de jaren 1930 staat de NMBS voor een kruispunt. De spoorwegen (en haar instelling) moeten moderniseren. Een kolfje naar de hand van Henry van de Velde, aan wie dit moderniseringsproject en de bouw van nieuwe wagons wordt toevertrouwd. De door hem toegepaste innovatie zorgt voor een vergroting van het comfort voor alle reizigers. Van de Velde zal in zijn leven ook meewerken aan de plannen en aan de realisatie van verschillende stations, allemaal in resoluut modernistische stijl.
Dit boek komt tot stand onder de auspiciën van Train World en begeleidt de expo "Van schets tot trein". Grote art nouveau specialisten Françoise Aubry en Anne Van Loo zijn de auteurs.
Dit boek is een co-editie van NMBS | Train World en Uitgeverij Snoeck, in samenwerking met het Hortamuseum. Te koop in de bookshop van Train World.

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30).

close