Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

Grote lokettenzaal

Van Belgische chocolade tot Le Belge in chocolade


Belgiƫ legt in 1835 het eerste spoorwegnet op het vasteland aan. De eerste vijf stoomlocomotieven worden in het Verenigd Koninkrijk besteld. De zesde rolt al in datzelfde jaar, op 30 december, buiten uit de Cockerill-fabrieken in Seraing, in de buurt van Luik. Zijn naam? Le Belge! De locomotief heeft een maximale snelheid van 60 km/h en de drijfwielen hebben een diameter van 1,5 m.
 

Het beeldhouwwerk is een poƫtische weergave van het creatieproces van deze expo. De gigantische cacaoboon transformeert stap voor stap in chocolade waarin prachtige sculpturen van treinen en andere objecten uit de wereld van de spoorwegen zijn geboetseerd.
 

Replica van stoomlocomotief 'Le Belge', vermoedelijk 1885.

Beeldhouwer: Peter Teerlinck

 

Chocoladegeuren in het station Brussel-Zuid


In de 19e eeuw had Brussel twee eindstations: het tweede Zuidstation uit 1869, gebouwd op de huidige site, en het Noordstation, dat ingehuldigd werd in 1846. Het derde Zuidstation, werd tussen 1949 en 1954 opgetrokken in modernistische stijl, naar een ontwerp van de architecten Adrien en Yvan Blomme. Het functionele geheel wordt enkel doorbroken door de vierkante klokkentoren. In het begin van de jaren 1990 moet de stationssite heringericht worden voor de komst van de TGV. De toren moet plaats ruimen en verdwijnt.

 

Beeldhouwer: Peter Teerlinck

 

 

 

 

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30).

close