![]() Beeldhouwer: Peter Teerlinck |
De M7 is de meest recente generatie dubbeldeksrijtuigen van NMBS. In totaal werden er 445 rijtuigen besteld bij Alstom en Bombardier. De gemotoriseerde M7-rijtuigen met stuurpost worden door Alstom gebouwd in Valenciennes. Op de site van Alstom in Charleroi worden al deze rijtuigen uitgerust met het nieuwe Europese seininrichtingssysteem ETCS (European Train Control System). De niet-gemotoriseerde rijtuigen worden tot slot geassembleerd door Bombardier in hun werkplaats in Brugge. De eerste M7-rijtuigen werden in januari 2020 in gebruik genomen tussen Brussel, Leuven en Luik.
Ze beschikken over airco, videoschermen en individuele zetels en kunnen zowel getrokken worden door een locomotief als zelfstandig rijden als motorrijtuig. Ze werden ontworpen om met 200 km/h te rijden, met name op de hogesnelheidslijn tussen Brussel en Luik.
![]() Beeldhouwer: Peter Teerlinck |
Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30).