Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

De trein promoot zichzelf: terugblik

Geschreven op in de categorie wist je dat?

In 1938 opent NMBS een Centraal Bureau voor Toerisme en produceert ze een reeks affiches om het toerisme per trein te promoten.

Belgische schilders worden gevraagd de troeven van hun streek of stad in affiches te vertalen. Enkel de slogan verwijst naar de spoorwegen. Visueel trekt men volop de kaart van de toeristische trekpleisters in België.

Een paar jaar later wordt het toerisme democratischer. Auto en bus eisen hun plaats op. Meer en meer worden de kwaliteiten van de trein in het zonnetje gezet: snelheid, comfort en veiligheid. Buitenlandse treinreizen nemen fel toe en worden het onderwerp van tal van affiches.

Televisie, bioscoop en tijdschriften dringen de affiche als reclamemedium naar de achtergrond . Op artistiek vlak boet ze in aan kwaliteit. Als communicatiemiddel zoals alle andere moet ze in de eerste plaats de diverse reisaanbiedingen onder de aandacht brengen. De stijl wordt abstracter en symbolischer.

Ontdek hieronder enkele affiches en een reclamespot :

  •     Roméo Dumoulin, 1938
  •     Herman Verbaere, 1938
  •        Armand Jamar, 1946
  •     Noel Leriche, rond 1950
  •     Armand Massonet, 1951
  •       André Pasture, 1965
  • Reclamespot "Nachttrein", Michel Clarence, 1968:

 

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30).

close