Toegankelijkheid
Pas je tekstgrootte aan
Light mode
Dark mode
Dit heb ik niet nodig

België op het spoor (19e eeuw)

Een feestelijk begin

Op 5 mei 1835, amper een jaar na de goedkeuring van de wet, kon de spoorweg tussen de Brusselse Groendreef, waar het eerste station stond, en Mechelen worden ingewijd. Koning Leopold I kwam een kijkje nemen, maar reed niet mee met de trein. Dat vond men blijkbaar te riskant.

Drie treinen met genodigden werden gesleept door stoomlocomotieven die in Engeland waren gebouwd: La Flèche, Stephenson en L’Elephant. De eerste locomotief van Belgische makelij, Le Belge, verliet op 30 december 1835 de werkplaatsen van John Cockerill in Seraing.

"Premier train de 1835 entre Bruxelles et Malines", A. Heinz, vermoedelijk 1885

De tijd op het juiste spoor

Met de industrialisering in de negentiende eeuw gingen horloges en klokken gaandeweg een vast onderdeel van het dagelijkse leven uitmaken. Ook in de stations kregen ze een prominente plaats.

Dankzij de spoorwegen werden de verschillende lokale tijden (zonnetijd) geüniformeerd; dat maakte het mogelijk een duidelijke dienstregeling op te stellen. Rond 1840 namen alle stations en steden van het land de Brusselse tijd aan. In 1892 stapte België als eerste land op het Europese continent over op de internationale standaardtijd, de zogenaamde Greenwichtijd.

Stationsklok in Brussel-Noord