Toegankelijkheid
Pas je tekstgrootte aan
Light mode
Dark mode
Dit heb ik niet nodig

Oorlog en hervorming (1914-1945)

Oprichting van NMBS

De Eerste Wereldoorlog had diepe wonden geslagen. Met man en macht werd het beschadigde spoorwegnet weer rijklaar gemaakt. In de jaren twintig belandde het land in een financiële crisis. Om de schuldenlast te verminderen, besloot de regering bij wet van 23 juli 1926 tot de oprichting van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS). De nieuwe maatschappij kreeg het exploitatierecht voor een periode van 75 jaar.

Door van de spoorwegen een autonoom bedrijf te maken met een aandelenstructuur, kon vers kapitaal worden aangetrokken. Dertig miljoen aandelen werden uitgegeven ter waarde van elf miljard frank. Particulieren kochten voor ongeveer vijf miljard frank aandelen.

Een andere reden voor de oprichting van een autonome NMBS was de logge overheidsadministratie die vernieuwingen en snelle beslissingen bemoeilijkte. Het NMBS-personeel kon van meet af aan rekenen op een vooruitstrevend sociaal statuut. Bovendien werd een nationale paritaire commissie met verregaande bevoegdheden opgericht. De vakbonden kregen een zitje in de raad van bestuur. Daarnaast werd NMBS geconfronteerd met een onprettige erfenis. De vloot van houten rijtuigen verkeerde in zeer slechte staat. De meeste waren oud en werden nog met gas verlicht. De veiligheid was bedenkelijk. Bij aanrijdingen versplinterden de kasten. In de ramen stond gewoon glas.

Aandeel uitgegeven bij de oprichting van NMBS in 1926

Van stoom naar stroom

Tijdens de crisis van de jaren dertig kreeg NMBS af te rekenen met concurrentie in het goederenvervoer. Vooral de binnenvaart snoepte marktaandeel af. In 1927 werd nog 79% van de tonkilometer (aantal ton per kilometer) over het spoor vervoerd. In 1939 was dat aandeel gedaald tot 61%.

Stond de 19e eeuw in het teken van de stoommachine, dan was de 20e eeuw die van de verbrandingsmotor en de elektrische tractie. De eerste dieselmotorwagens verschenen in 1930 op het net. Ze konden soepel worden ingezet als stoptrein op secundaire lijnen en op steile hellingen. Veel comfort was er niet: doorgaans één afdeling derde klas, zonder bagageruimte of toilet.

De grote doorbraak van de dieseltractie kwam in 1954, toen massaal nieuwe dieselmotorwagens en diesellocomotieven werden ingezet ter vervanging van de in exploitatie en onderhoud dure stoomlocomotieven.

Intussen maakte men ook werk van de elektrificatie. Op 5 mei 1935 opende NMBS haar eerste elektrische lijn, van Brussel-Noord naar Antwerpen-Centraal. De elektrische motorstellen haalden een snelheid van 120 km per uur.

Video

Accepteer het gebruik van marketingcookies om deze video te bekijken.