Toegankelijkheid
Pas je tekstgrootte aan
Light mode
Dark mode
Dit heb ik niet nodig

Brussel - Parijs: een 175-jarige geschiedenis

De maand juni 2021 markeert enerzijds het 175-jarig bestaan van de spoorverbinding tussen Brussel en Parijs, wat het begin was van het internationale spoorwegverkeer op het Europese continent, en anderzijds het 25-jarig bestaan van de Thalys.

Een stukje geschiedenis

In 1839, bij de ondertekening van het vredesverdrag met Nederland, was het Belgische spoorwegnet, toen 555 km lang, al voor meer dan de helft aangelegd. De volgende jaren werden gebruikt om dit basisnetwerk te voltooien en de Belgische spoorlijnen te verbinden met die van Pruisen en Frankrijk.

Postkaart van het station Brussel-Noord, vermoedelijk 1908

13 tot 15 juni 1846: drie feestelijke dagen

Zo waren voor het eerst twee hoofdsteden met elkaar verbonden door een spoorlijn!
Frankrijk wilde de opening groots organiseren, in tegenstelling tot België, dat bang was voor kritiek op zijn Fransgezindheid en niet te veel geld wilde spenderen aan deze inhuldiging.

Uiteindelijk ging België toch akkoord.

De inhuldigingsreis werd georganiseerd over twee dagen en met drie treinen die versierd waren met de Franse en Belgische vlaggen, met in totaal een zestigtal rijtuigen. Eerst een reis tussen Parijs en Rijsel en dan, de volgende dag, een traject tussen Rijsel, Moeskroen, Kortrijk, Gent, Mechelen en Brussel-Noord. Aan beide kanten van de grens werd er drie dagen gefeest.

Tekening uit artikel van Rail (Le) - Revue mensuelle des oeuvres sociales de SNCB (01 07 1963), p.23-25

De verbinding Brussel – Parijs in de negentiende eeuw

Parijs en Brussel waren nu met elkaar verbonden via het spoor. En hoewel de eerste reis twee dagen duurde, werd de reistijd al snel korter.

Vanaf juli 1846 werd de verbinding naar Parijs in één dag gemaakt, zelfs met meer dan 15 haltes. De lijn slingerde van stad naar stad en er was een stop, douanecontroles en wisseling van locomotief aan de grens. In de loop van de tijd werden meerdere treinen per dag en per rijrichting in dienst genomen, en ook nieuwe baanvakken en nieuw materieel, waardoor de gemiddelde snelheid toenam. Aan het eind van de negentiende eeuw duurde de reis 4 uur en 46 minuten.

Reclamesticker van de Étoile du Nord, z.d.

... naar de Thalys

Het eerste traject met een Thalys werd gemaakt op 2 juni 1996 tussen Parijs-Noord en Amsterdam via Brussel, met gedeeltelijk gebruik van de hogesnelheidslijnen en klassieke lijnen. De reistijd bedroeg dan 1 uur en 58 minuten naar Brussel en 4 uur en 47 minuten naar Amsterdam. Vanaf december 1997 werd het traject Brussel – Parijs enkel via de HSL afgelegd wat de reistijd terug bracht tot 1 uur en 25 minuten!

De naam en het logo van Thalys werden ontworpen door de Belgisch-Nederlandse firma Total Design, in samenwerking met de deelnemende spoorwegmaatschappijen.

De naam heeft geen bijzondere betekenis en de initialen staan voor niets. Het werd gewoon aangenomen omdat het goed klinkt en gemakkelijk te onthouden is, zowel in het Frans als in het Nederlands of het Duits.

De donkerrode en zilvergrijze kleuren doen denken aan de kleuren van de oude CC40100- en TEE-treinen.

De verschillende logo’s van de spoorwegmaatschappijen zijn verdwenen ten gunste van een enkel Thalyslogo. Dit stelt het profiel voor van een vrouwengezicht, vermengd met een pijl die snelheid symboliseert.Thalys is nu een geregistreerd Frans-Belgisch handelsmerk.

Affiche "Thalys Your preferred railpartner" (NMBS)