NMBS is mijn leven. Ik ben er begonnen als leerjongen en er gebleven tot ik met pensioen ging. Ik heb een mooie carrière kunnen opbouwen, maar het belangrijkste voor mij was dat ik met treinen mocht rijden. Een zalig gevoel van vrijheid gaf dat!
Leerjongen, een zware job
Ik ben geboren in ‘32 en toen ik 15 was, ben ik bij NMBS begonnen. Ik startte als leerjongen in Cuesmes. En dat was een pak zwaarder dan je zou denken. We hadden lange en lastige dagen. Per week 24 uur les en 21 uur praktijk in het atelier. Daar maakten we maquettes van goederenwagens om te leren hoe de techniek in elkaar zat. Er staan nu enkele van die modellen in Train World. Ik ben er nog steeds trots op als ik ze zie. Ze zijn echt uitgewerkt tot in de kleinste details. Na mijn lange dagen volgde ik ook nog avondlessen en ik had dan nog eens les op zondagochtend. Dat week in, week uit. We hebben daar veel en hard gewerkt, maar het was het waard, want ik heb er veel geleerd.
Het grootste nadeel was dat we zeer weinig pauzes kregen. We begonnen om 8 uur ’s ochtends en deden zonder pauze voort tot 12 uur. Voor een jongen van 15 was dat zeer moeilijk, zo vroeg opstaan en dan vier uur aan een stuk werken zonder zelfs maar iets te mogen eten! Ik was dan ook stikjaloers op de stokers van de stoomlocomotieven, die ik elke dag door het raam zag pauzeren om 10 uur om hun boterhammen op te eten. Toen besliste ik ‘dat ga ik ook doen’!




