Toegankelijkheid
Pas je tekstgrootte aan
Light mode
Dark mode
Dit heb ik niet nodig

Mijlpalen

België op het juiste spoor: 34 mijlpalen in onze spoorweggeschiedenis

Van de allereerste spoorlijn tot de modernste hogesnelheidstreinen – deze mijlpalen markeren de evolutie van de Belgische spoorwegen en hun impact op mobiliteit, industrie en innovatie. Ontdek hoe België pionierde en zijn spoorwegnet uitbouwde tot een van de meest geavanceerde in Europa.

1835

Inhuldiging van spoorlijn Brussel - Mechelen. Eerste trein op het Europese continent.

1870

De Staat beheert 863 km spoorlijnen. Privébedrijven exploiteren 2.231 km.

1912

Het net van de Staatsspoorwegen is 4.786 km lang. Er zijn nog 275 km in privébezit.

1926

Oprichting van NMBS.

1931

NMBS zet de eerste metalen rijtuigen op het spoor, met interieurs ontworpen door de befaamde Belgische ontwerper en kunstenaar Henry Van de Velde.

1932

Eerste proef met lichtseinen tussen Charleroi en Namen.

1933

De doorgaande automatische luchtdrukrem op goederenwagens wordt veralgemeend, waardoor het beroep van remmer – er waren er ongeveer drieduizend – verdwijnt.

1935

Elektrische treinen rijden tussen Antwerpen en Brussel.

1939

Het krachtige type 12, de Atlantic, doet zijn intrede en vestigt een jaar later een snelheidsrecord voor stoomlocomotieven. In 57 minuten snelt de Atlantic van Brussel naar Oostende met een gemiddelde snelheid van 121 km/u en een topsnelheid van 165 km/u.

1945

Einde van de Tweede Wereldoorlog; het spoorwegnet bevindt zich in een desastreuze toestand.

1948

Het NMBS-netwerk heeft een lengte van 5.034 km en is het dichtste ter wereld.

1956

In het internationale verkeer wordt de derde klas afgeschaft. In het binnenlandse verkeer, waar de eerste klas al was afgeschaft op 1 juli 1952, spreekt men nu van eerste en tweede klas in plaats van tweede en derde klas.

1956

NMBS introduceert de eerste auto(slaap)trein op het Europese vasteland.

1957

Introductie van de snelle en comfortabele Trans Europ Express (TEE).

1963

Op 9 september is de verbinding Brussel - Parijs volledig elektrisch.

1965

De container doet zijn intrede in het goederenvervoer.

1966

NMBS neemt officieel afscheid van de stoomtractie met een feestelijke rit tussen Aat en Denderleeuw.

1969

In Brussel wordt het eerste intermodale metro- en treinstation Schuman geopend.

1970

Treinen kunnen nu elektrisch naar de luchthaven Zaventem rijden.

1975

NMBS introduceert de formule trein+fiets.

1977

Eerste automatische treinwasinstallatie.

1984

Invoering van het IC/IR-plan; treinen rijden voortaan volgens een vaste dienstregeling.

1989

NMBS presenteert haar toekomstplan STAR 21.

1994

Eurostar verbindt Brussel via de Kanaaltunnel met Londen.

1996

Thalys wordt op de rails gezet.

2005

NMBS wordt gesplitst in de overkoepelende NMBS-Holding, spooroperator NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel.

2009

België voltooit als eerste land in Europa zijn hogesnelheidsnet.

2010

België viert 175 jaar spoorwegen.

2011

Desiro-treinstellen komen op het net; deze lichtgewichttreinen worden ingezet voor regionaal personenvervoer.

2012

Inhuldiging van Diabolo, de spoorlijn die het ondergrondse treinstation in de luchthaven van Zaventem rechtstreeks aansluit op de hoofdassen van het spoorwegnet.

2014

NMBS en Infrabel worden twee onafhankelijke bedrijven; NMBS-Holding wordt opgeheven.

2015

Lancering van het voorstedelijke S-aanbod in en rond Brussel.

2015

Train World opent officieel de deuren op 25 september 2015.

2020

NMBS laat de eerste M7-rijtuigen op haar netwerk rijden; deze rijtuigen zijn uitgerust met de modernste beveiligingssystemen.